Toni Hafkenscheid is één van de pioniers van tilt-shift fotografie. De ex-Rotterdammer ontwikkelde, zoals velen tijdens de Wederopbouw, een fascinatie voor futuristische architectuur. De foto’s zijn van Frank Hanswijk, die de tilt-shift losliet op de Maasstad.
Het Rotterdam van de jaren zestig en zeventig kon je met recht één grote bouwput noemen, vertelt fotograaf Toni Hafkenscheid (1959). Hij kan zich de Wederopbouw heel goed herinneren, met de splinternieuwe Lijnbaan en aanleg van de metro. Het warenhuis van de Bijenkorf aan de Coolsingel was iets heel speciaals, zo groot en modern.
Hij raakte al jong gefascineerd door nieuwbouwwijken als Zuidwijk en Pendrecht, waar vrolijke oranje zonneluifels de eindeloze rijen woningen opsierden. Rotterdam ontwikkelde zich in de jaren zestig in sneltreinvaart tot de stad van de toekomst, met de Euromast als symbolisch hoogtepunt.
Er was een gevoel dat alles mooier, nieuwer en dus beter zou worden. Op 20 juli 1969 bracht de maanlanding van Apollo 11 de toekomst plotsklaps dichterbij dan het ooit was geweest. De futuristische esthetiek van de ruimtevaart werd indertijd snel onderdeel van de populaire cultuur.
Lees het hele artikel bij Vers Beton
Thunderbirdsarchitectuur: een fotografische lofzang op de Wederopbouw